V poslední době jsme se při přírodopisu v 7. třídě zabývali houbami, a to z různých (ale rozhodně ne všech) úhlů pohledu.
Práce s informacemi
Zjistili jsme, že to, čemu většina z nás říká houba, je vlastně jen její rozmnožovací ústrojí – plodnice. Dozvěděli jsme se, že existuje mnohem více druhů hub, než si představovali i ti největší optimisté z nás – a že se s nimi vlastně můžeme setkat skoro všude.
Porovnávali jsme vlastnosti hub s vlastnostmi rostlin a živočichů – zjišťovali jsme, co mají s ostatními skupinami společného a čím jsou specifické. Využívali jsme k tomu umělou inteligenci.
Zkoumali jsme, jaký význam mají houby pro přírodu (jsou to např. významní rozkladači) i pro člověka (např. léky, prostředky pro výrobu či zušlechťování potravin, …) a zaměřili jsme se i na rizika, která mohou být s houbami spojena (ať už jsou to plísňová onemocnění, plísně ohrožující potraviny i majetek, či jedovaté houby, které si z neznalosti přineseme domů, …).
Badatelská aktivita
Jednu skupinu hub jsme si vybrali pro bádání – a to kvasinky. Kvasinky totiž za vhodných podmínek reagují s cukry a pomocí svých enzymů je mění na alkohol a oxid uhličitý (to se využívá např. při výrobě piva či vína nebo pro kynutí těsta). Nabídli jsme tedy kvasinkám (v podobě droždí) různé podmínky (cukr, bez cukru, sůl, teplá voda, studená voda, světlo, tma) a vytvořili hypotézy, kdy bude probíhat nejbouřlivější reakce a kdy se naopak nestane nic. Vytvořili jsme celkem 9 situací, viz tabulka:
Reakcí, kterou jsme očekávali, bylo nafukování balónku (který zakrýval hrdlo baňky) unikajícím oxidem uhličitým.
A k jakým závěrům jsme dospěli?
Balónky se nejvíce nafoukly v případě, že jsme do baňky k droždí přidali teplou vodu a cukr, na světle či tmě nezáleželo.
Výrazně menší reakce nastala, když místo teplé vody byla voda studená. V ostatních případech nenastala žádná reakce.
Že se v balónku opravdu vyskytuje oxid uhličitý (CO2), jsme dokázali novým čidlem, které jsme propojili s iPadem a pomocí programu SPARKVUE pozorovali obrovský nárůst hodnot CO2 ihned, jakmile jsme konec čidla vnořili do balónku.
Houby v okolí školy
Sice už nastal listopad, ale přesto jsme uspořádali výzkumnou výpravu do okolí školy s cílem se po nějakých plodnicích porozhlédnout. A překvapilo nás, kolik jsme jich našli. K jejich určování jsme použili aplikaci PICTURE MUSHROOM. Jedná se o jednu z lepších aplikací, protože chce, abyste danou plodnici vyfotili z boku, shora i zespoda, navíc je ověřena na řadě případů. Přesto její výsledky bereme s rezervou – řekli jsme si, že není rozhodně dobrým nápadem jít sbírat houby na jídlo podle jakékoliv aplikace. Tato aplikace porovná vaše snímky s tisícovkami předchozích snímků a houbu latinsky pojmenuje – převést následně název do češtiny jsme zvládli.
A co jsme našli?
Např. klanolístku obecnou a outkovku pestrou (obě to jsou dřevokazné houby), hřib žlutomasý (dokonce různá vývojová stádia jeho plodin), ryzec nasládlý, lakovku obecnou, jeden druh muchomůrky a jeden druh holubinky, špičku, která voněla po česneku, ale nebyla to asi česneková (ta roste v jehličnatých lesích) – podobně totiž voní i další dvě, dále penízovku, či třepenitku. S houbami se v přírodě můžeme setkat po celý rok.
Propojujeme informace a tvořivost
Využili jsme také toho, že v iPadech máme nainstalovanou aplikaci CHATTERKID a rozhodli se vybrané druhy hub představit netradičním způsobem.
Nejprve jsme dali společně dohromady kritéria pro kvalitní práci – jaké informace budeme ke každé houbě chtít prezentovat – dohodli jsme se, že je důležité:
- její jméno,
- srozumitelný a výstižný popis,
- prostředí, ve kterém roste,
- to, zda je jedlá či nikoliv,
- případně nějaké zajímavosti.
Každý si vybral z nabídky jednu houbu, na internetu si k ní sehnal informace a do iPadu stáhl její vhodnou fotku. A pak už nastal čas pro využití programu CHATTERKID. Ten totiž umožňuje do vloženého obrázku vložit jakási „ústa“ a nahrát maximálně 30 sekund dlouhý text. Namluvili jsme tedy náš připravený text tak, aby ho říkala sama houba – tedy něco jako: „Ahoj, já jsem hřib dubový a rostu v dubových lesích, protože s duby spolupracuji. Poznáte mě …“
Svůj výtvor jsme nechali sdílet s panem učitelem a v nejbližší hodině si své výtvory představíme. Níže dvě ukázky.
Honza Vrtiška