Koncem října proběhlo v 6. – 9. třídách školní kolo 47. ročníku matematické soutěže PYTHAGORIADA. Na soutěžící čekalo 15 úloh, na jejichž vyřešení měl každý 60 minut. Za každou správně vyřešenou úlohu získal soutěžící 1 bod, pokud se mu podařilo získat 10 a více bodů, stal se úspěšným řešitelem a postoupil do okresního kola. Do tohoto kola se možná dostanou i žáci s nižším počtem bodů, o tom ale rozhoduje okresní komise a v době, kdy píši tento text, ještě její rozhodnutí neznáme.
Soutěžící mohl používat pomocný papír na výpočty a náčrty, nemohl ale používat kalkulačku, ani mobil.
Na každou úlohu byly tedy zhruba 4 minuty a některé z nich byly docela náročné. Zadání úloh bylo inspirováno letními olympijskými hrami v Paříži. Na ukázku uvádím z každého ročníku jednu úlohu:
6. ročník
Linda si dlouhou chvíli krátila kreslením různých obrázků podobných olympijským kruhům. Kruhy leží v jednotlivých patrech na sobě a jsou neprůhledné.
Kolik z celkových 54 částí kruhů bude vybarveno žlutě?
− zelený kruh je vlevo dole a leží v nejvyšším patře
− vpravo nahoře je modrý kruh a leží v nejspodnějším patře
− černý neleží v horní řadě kruhů a je v patře nad žlutým, který se dotýká všech ostatních kruhů
− červený neleží na žádném z kruhů
Žlutě je vybarveno … ploch.
7. ročník
Algebrogram je úloha, kde je úkolem luštitele nahradit písmena v zadání číslicemi tak, aby byla platná uvedená rovnost. Stejná písmena nahrazují stejné číslice, různá písmena různé číslice. Vyřeš algebrogram:
OH · OH = LOH
Pod písmenem L je ukryta číslice …
8. ročník
Kláru zaujalo, že na OH v Paříži před 100 lety získali naši sportovci 9 z 10 medailí v disciplínách sportovní gymnastiky. Připravila proto pro Ondru tuto úlohu o našich medailistech: Závodník, který reprezentoval na kruzích, skončil hůř než ten, který závodil ve šplhu. Robert Pražák byl druhý. Na kruzích nezávodil Bedřich Šupčík. Bohumil Mořkovský závodil v přeskoku. Který z reprezentantů byl olympijským vítězem a ve které disciplíně? Každý reprezentant závodil v jiné disciplíně a umístil se na jiném místě.
Vítězem byl … v disciplíně …
9. ročník
Přestože česká výprava vybojovala jen 5 medailí, získala pěkné umístění v celkovém pořadí národů. Číslo, které toto umístění vyjadřuje, je dělitelem čísla 7 560, obě jeho cifry jsou prvočísla a v jeho prvočíselném rozkladu se vyskytuje jediná číslice. Kolikátí byli Češi v celkovém pořadí národů na LOH Paříž?
Češi v celkovém pořadí národů skončili na … místě.
Úspěšnými řešiteli se v naší škole stali pouze 2 žáci ze 7. B – TOMÁŠ VITÁSEK (11 bodů) a JÁCHYM KRÁL (10 bodů).
GRATULUJEME JIM A DRŽÍME JIM PALCE v okresním kole, které se bude konat v úterý 12. 11. 2024 na ZŠ Rudná.
Některým dalším chybělo k metě 10 bodů jen malinko – zde jsou 3 nejlepší v každém ročníku:
6. ročník
1. – 2. | Málek František | 6. B | 9 |
1. – 2. | Šmejkal Vojtěch | 6. A | 9 |
3. | Ohrisková Adéla | 6. A | 8 |
7. ročník
1. | Vitásek Tomáš | 7. B | 11 |
2. | Král Jáchym | 7. B | 10 |
3. – 5. | Szako Jakub | 7. B | 8 |
3. – 5. | Nováková Zuzana | 7. C | 8 |
3. – 5. | Vobora Mikuláš | 7. C | 8 |
8. ročník
1. | Hnátová Helena | 8. B | 9 |
2. | Růžek Mikuláš | 8. A | 8 |
3. – 8. | dalších 6 žáků a žákyň | 6 |
9. ročník
1. | Mareček Jakub | 9. B | 9 |
2. | Žemlička Jakub | 9. B | 8 |
3. – 4. | Vitásek Michal | 9. B | 7 |
3. – 4. | Boček Patrik | 9. B | 7 |
Honza Vrtiška