ZÁKLADNÍ ŠKOLA VRANÉ NAD VLTAVOU

První centra jsme zdárně zvládli!

Tak máme první centra aktivit za sebou! 🤩 Tématem byla škola a naše postavení v ní. Děti pracovaly v centrech Čtení, Psaní, Ateliér, Pokusy a objevy, Matematika a Angličtina. Každý člen skupiny zodpovídal nejen za svou práci, ale i plnil určitou roli – Čtu, Píšu, Mluvím, Hledám. Děti se postupně adaptovaly na systém center v novém podání a poslední centra produkovaly opravdu kvalitní výstupy a vzájemně obohacující vyjádření v hodnotícím kruhu. 💚 Je tolik naplňující vidět, jak děti dokáží samostatně pracovat na společném úkolu a přitom rostou jejich kompetence a individuální výzvy – někdo chce zdolat náročný úkol v centru, jiný se potřebuje naučit řešit spory ve skupině. 💪 V pondělí nás čeká uzavření tématu sebereflexí a dokazováním, že děti dosáhly požadovaných výstupů. Prohlédněte si více fotek plné soustředěné práce ve fotogalerii.

V centrech se děti učí velmi aktivním způsobem, který je založen na zážitkovém učení, zkoumání a spolupráci. Tento přístup rozvíjí nejen akademické dovednosti, ale i další klíčové schopnosti, které pracovní sešity a učebnice nemusí vždy pokrýt. Zde je podrobnější vysvětlení toho, co se děti v centrech učí:

1. Komunikace a spolupráce

  • Děti pracují často v malých skupinách, kde je potřeba se domluvit, rozdělit si role, naslouchat a respektovat názory ostatních. To rozvíjí komunikační dovednosti a schopnost týmové spolupráce.

  • Každá aktivita vyžaduje diskuzi, výměnu názorů a hledání společného řešení, což podporuje schopnost vyjednávání a rozhodování.

2. Samostatnost a zodpovědnost

  • Děti si volí, na čem budou pracovat, a nesou zodpovědnost za dokončení úkolu. Tím se učí plánovat a organizovat si svůj čas.

  • Učí se také hodnotit svou vlastní práci a přemýšlet o tom, jak mohou zlepšit své výsledky.

3. Kritické myšlení a kreativita

  • V centrech děti zkoumají problémy z různých úhlů a hledají vlastní řešení. Například při práci v přírodovědném centru mohou zkoumat různé druhy rostlin nebo zvířat, diskutovat o ekosystémech a vytvářet modely, které jim pomohou lépe pochopit přírodní procesy.

  • Děti často tvoří, ať už jde o stavbu z různých materiálů nebo tvorbu příběhů, což rozvíjí jejich kreativní myšlení a fantazii.

4. Propojení teorie s praxí

  • Učení v centrech zahrnuje reálné aktivity a zážitky, které dětem pomáhají lépe pochopit a uchopit teorii. Například v matematickém centru se učí počítat tím, že měří, váží nebo tvoří konkrétní modely. Děti si matematiku zažijí v praxi a vidí její smysl v reálném životě.

  • Učí se spojovat poznatky z různých předmětů – například při tvoření projektu, kde pracují s přírodovědou, matematikou a uměním současně.

5. Rozvoj jemné a hrubé motoriky

  • Některá centra jsou zaměřena na manuální činnosti – děti pracují s rukama, stříhají, lepí, staví. To podporuje jemnou motoriku.

  • V centrech zaměřených na pohyb a sport se rozvíjí i hrubá motorika, což je důležité pro celkový fyzický rozvoj dítěte.

6. Osobnostní a sociální rozvoj

  • Děti se učí vycházet s ostatními, řešit konflikty a podporovat se navzájem. V centrech, kde se pracuje na společných projektech, se děti musí domluvit a respektovat názory ostatních. Učí se být zodpovědnými členy skupiny a zvládat sociální interakce.

7. Praktické dovednosti pro život

  • Činnosti v centrech často simulují reálné životní situace. Například mohou nakupovat v rámci matematických úkolů, vařit jednoduchá jídla, nebo se učit o základních finančních pojmech.

8. Hlubší propojení s tématy

  • Namísto pouhého memorování informací z učebnic děti v centrech skutečně zkoumají a objevují daná témata. Tím se rozvíjí jejich schopnost hlubšího porozumění a dlouhodobého zapamatování si znalostí, které mohou aplikovat v životě.

Tento způsob učení je méně mechanický než tradiční používání sešitů, ale jeho hlavní výhoda spočívá v tom, že je pro děti přirozenější a smysluplnější.