Již třetí týden mezi námi koluje deník s plyšovým žabákem Ferdou. Děti do něj zapisují, co s Ferdou během týdne zažily. Děti pak své zápisky čtou v pondělí v ranním kruhu, ostatní jim pak dávají zpětnou vazbu tím, že sdílejí, co si z vyprávění zapamatovaly. Píšeme to do kreativního fotodeníku, který je našim společným projektem.
Deník navazuje na četbu z knihy Emušáci Ferda a jeho mouchy. Základem tohoto konceptu je knížka s pohádkami, ve kterých vystupuje právě plyšová hračka a její pocity. (mouchy). Dítě se tak může lépe ztotožnit s emocemi, které se v pohádkách řeší. Příběhy rozvíjejí emoční inteligenci a ukazují, jak se svými emocemi zdravě pracovat.
Deník s plyšovým žabákem Ferdou má pro děti mnoho vzdělávacích přínosů. Zde jsou příklady toho, co se při této aktivitě učí:
1. Rozvoj písemného projevu a jazykových dovedností
Děti se učí formulovat myšlenky do vět, strukturovat text a vyjadřovat své zážitky psanou formou. Při psaní deníku rozvíjejí své schopnosti vyprávění a zlepšují gramatiku a slovní zásobu.
Cílem je také podpora kreativity – děti mají možnost volně psát o svých zážitcích a dávat jim vlastní interpretaci.
2. Zodpovědnost a plánování
Deník s Ferdou přebírají na týden domů, což je pro ně velká odpovědnost. Musí si rozvrhnout čas, aby měly dostatek prostoru na psaní a fotografování zážitků.
Tím se učí organizovat své úkoly a plánovat aktivity, aby splnily zadaný úkol.
3. Sebevyjádření a reflexe
Děti se zamýšlejí nad tím, co prožily, a reflektují své pocity a zážitky. To je klíčové pro rozvoj emocionální inteligence.
Mají možnost projevit své individuální zájmy a jedinečnost, což posiluje jejich sebedůvěru a schopnost sebevyjádření.
4. Čtení nahlas a prezentační dovednosti
Když děti v pondělí čtou své zápisky v ranním kruhu, trénují čtení nahlas před ostatními. To je velmi důležité pro rozvoj jejich prezentačních schopností a sebevědomí při vystupování před skupinou.
Učí se správně intonovat a strukturovat své vyprávění, aby bylo zajímavé pro ostatní.
5. Zpětná vazba a aktivní naslouchání
Ostatní děti, které naslouchají, se učí, jak dávat konstruktivní zpětnou vazbu. Zapamatovávají si, co je ve vyprávění zaujalo, a tím se trénuje aktivní naslouchání a schopnost shrnout myšlenky druhých.
Zpětná vazba je pro vypravěče důležitá – učí se, jak přijímat a reagovat na názory ostatních.
6. Kreativní myšlení a vizualizace
Deník je kreativní fotodeník, takže děti nejen píšou, ale také dokumentují své zážitky fotografiemi. Tím rozvíjejí schopnost vizuálního vyjadřování a učí se kombinovat text s obrazem.
Děti se také mohou zaměřit na vizuální estetiku deníku – jak upravit stránku, jaké fotografie použít, jak zápisky rozvrhnout.
7. Budování vztahů a empatie
Aktivita s Ferdou podporuje vztahy mezi dětmi, protože sdílení zážitků s plyšákem je osobní a často se týká jejich domova a rodiny. Děti se tak učí lépe chápat a respektovat různé prostředí a zkušenosti svých spolužáků.
Sdílení zážitků a naslouchání ostatním rozvíjí empatii a posiluje soudržnost ve třídě.
Tímto způsobem děti rozvíjejí mnoho dovedností najednou, aniž by měly pocit, že se jedná o „učení“ v tradičním smyslu.