Tematická výuka v blocích dětem nabízí procvičovat učivo v činnostech, které spolu souvisí a směřují ke společnému výstupu. Děti tak učivo vnímají jako smysluplné, protože jej okamžitě aplikují do reálných aktivit běžného života. V ukončeném dvoutýdenním bloku jsme se s dětmi věnovali férovému obchodu (Fair Trade), kdy jsme se zamýšleli nad etikou férového obchodování.
Výuka z větší části probíhala formou center aktivit, která jsou založena na aktivním činnostním učení žáků. Náplň jednotlivých center byla následující:
- Psaní: Děti tvořily plakáty s informacemi o férovém obchodu, které využily na závěrečné výstavě.
- Čtení: Seznámily se s příběhem Samuela z Ghany, který díky Fair Trade mohl začít studovat. Kromě čtení s porozuměním děti upotřebily své znalosti v psaní i/y po měkkých a tvrdých souhláskách.
- Matematika: Porovnávaly ceny produktů z férových a běžných zdrojů, čímž si procvičily nejen počítání, ale i finanční gramotnost.
- Pokusy a objevy: Vyráběly vlastní čokoládu ze surovin pocházejících z férového obchodu.
- Ateliér: Vytvořily obal na čokoládu pomocí sítě kvádru, což jim umožnilo procvičit si kromě své kreativity rýsování úseček a geometrii.
- Angličtina: Rozšířily si slovní zásobu o slovíčka související s tématem (např. “farmer, chocolate, coffee, banana”) a fráze „How much is it?“ a „I want…“.
Celý projekt vyvrcholil výstavou a ochutnávkou férových produktů, kterou děti samy připravily. Vytvořily informační panely, vystavily své čokolády s originálními obaly a přivítaly mladší spolužáky z jiných tříd, které výstavou samy provedly.
Tato výuka tedy dětem umožnila nejen procvičit učivo aktivním způsobem, ale také jim ukázala, že i drobnosti, jako je volba produktu v obchodě, mohou mít velký dopad na životy lidí po celém světě.
Více fotografií si můžete prohlédnout ve fotogalerii.