Předvánoční týden si všechny třídy 1. i 2. stupně užily s projekty, které pro ně připravili paní učitelky, páni učitelé a paní asistentky. Děti se na základě anotací zapsaly tam, kam je srdce táhlo, a v jednotlivých dílnách se tak sešli napříč třídami a ročníky.
Praha literární
V rámci projektu jsme vyrazili do Husovy knihovny v Modřanech, kde nás čekal program zaměřený na historii literatury a písemnictví obecně. Dále jsme pokračovali do Muzea Karla Zemana pod Karlovým mostem. Tuto osobnost mnoha talentů a jeho tvorbu jsme si představili již ve škole. V muzeu si žáci sami vyzkoušeli některé filmové triky známého tvůrce a prohlédli si kulisy z filmů. Ve škole jsme kromě jiného tvořili kvíz pro spolužáky s tematikou literatury. Lucie Urbanová
Krátké video z muzea můžete zhlédnout ZDE.
Vánoční stezka jako inspirace pro rodinnou procházku
V rámci projektového týdne připravilo několik žáků druhého stupně naší školy vánoční stezku ve Vraném nad Vltavou. Start najdete na konci ulice Akátová. Tato stezka je skvělou inspirací pro krátkou zimní procházku s rodinou či přáteli.
Přejeme veselé a šťastné Vánoce, plné smíchu a radosti. Lenka Pašková
Vánoce v Británii
První den – Vánoční pečení – Všechno přiměřeně – Hladká mouka, koření, vajíčka, med, Hera
Druhý den – Vánoce v Kanadě a Británii – Pokec s rodilým mluvčím: cestování po Kanadě
Třetí den – malba vánočního plátna: výběr z pěti vánočních symbolů a přenesení skic na velké plátno jeeeejjjjjjj 😍
Míša Mařáková
Časopis o vaření
Dvanáct žáků vytvořilo časopis o vaření s cílem uvařit a sepsat recepty, které by Vám mohli přijít vhod, pokud přemýšlíte, co připravit na Silvestr nebo si lámete hlavu s novoročním obědem. První den žáci vymysleli obsah časopisu, vybrali vhodné recepty a sepsali si nákupní seznamy. Druhý den během šesti vyučovacích hodin uvařili všechny pokrmy a také vše nafotili. Třetí den sepsali recepty do jednotné formy, aby se mohl časopis vytisknout a svázat. Pro zájemce přikládám časopis v elektronické verzi ZDE Michal Mrlík
Tajemství staveb Karla IV.
První dva dny se naše pětadvacetičlenná skupinka vydala osobně navštívit stavby, o jejichž vznik se císař Karel IV. zasloužil. Jen pro nás v pondělí otevřel své brány hrad Karlštejn, v úterý jsme si prohlédli Nové a Staré Město, Karolinum a přes Karlův most jsme došli k Hladové zdi až na Hradčany k Chrámu sv. Víta. Ve středu se ve škole žáci nadšeně pustili do tvorby modelu navštívených památek. Vytvořili vitrážová okna, výtvarně zpracovali busty vytisknuté na 3D tiskárně, vymodelovali a nazdobili povrch včetně řek, kopců apod. Poslední den už jsme se jen připravovali na závěrečné prezentování výsledků našich čtyřdenních zážitků a úsilí ostatním skupinám. Jarka Hnátová, Tomáš Smrž
Řemeslo má zlaté dno
V projektu Řemeslo má zlaté dno jsme si prakticky vyzkoušeli několik základních dovedností potřebných pro řemesla jako je knihařství, obuvnictví, zpracování ovčí vlny, drátování a svíčkařství. Seznámili jsme se s novými materiály, nástroji a technikami. První den jsme tiskli na plátěné tašky vlastní linoryty, druhý den jsme obdivovali na Zbraslavi práci mistrů ševců a vyrobili si ozdobu z hovězí kůže, třetí den jsme plstili ovčí rouno, drátovali a ze včelího vosku tvořili ozdoby a svíčky. Všechny výrobky potěší naše nejbližší jako dárky pod vánoční stromeček. Eliška Pašková
Vánoční melodie a harmonie
V rámci projektu Vánoční melodie a harmonie jsme se s žáky věnovali vánočním písním, českým i zahraničním, tradičním i moderním, lidovým i populárním. Spoustu písní jsme si poslechli a rozebrali, hledali jsme rozdíly mezi vánočními písněmi a koledami a vybrali jsme 6 skladeb, které jsme společně nacvičili. Byly to skladby Purpura, Adeste fideles, Deck the Halls, Panna na oslu jede, Hurónská koleda a Půlnoční, které jsme doprovodili na různé nástroje, kytaru, djembe, bonga, drhla, xylofon či rolničky. Na závěr jsme naše nacvičené skladby předvedli dalším skupinám. Žáci ocenili především možnost souvisle se věnovat nácviku zpěvu i ve vícehlase, práci na vlastním doprovodu a porovnávali si zkušenosti s mátou trémy a stresu při samotném vystoupení. Věra Liptáková
Záznam z vystoupení můžete zhlédnout ZDE.
Vánoční roztančená škola
Do tanečního programu se mohlo přihlásit 12 dětí ze druhého stupně. Velmi brzy místa zaplnila děvčata ze 6. a 7. tříd. První den jsme strávily v budově školy v největší místnosti. Probraly jsme různé tančení styly, kdo co má rád, jestli chodí někam tancovat nebo na gymnastiku, kdo je jejich tančení vzor, co poslouchá za hudbu a co je vlastně na tanci baví. Popsaly jsme celou tabuli. Důležité bylo se i shodnout na oblečení, pomůckách i jak dlouhé představení zvládneme za pár dní sestavit. Potom přišlo na řadu promítání a hledání inspirace. Výběr nebyl jednoduchý, ale věděly jsme, že to nejde uspěchat a na hudbě bude hodně záležet. Následující den jsme strávily 6 hodin v Sokolovně a opravdu dívky hodně dřely. Zkoušely kroky, pozice a postupně vymyslely choreografii na 5 různých písníček. Ve středu nás čekalo natáčení videoklipu. Vybraly jsme místa, kde by se nám dobře tancovalo a která jsou pro Vrané nad Vltavou typická. Tipnete si, na kolika místech, kromě školy a sokolovny, jsme se ještě zastavily? Napovím, že celkem jich je 7. Všechna najdete v našem videoklipu: https://youtu.be/3nHnG4J7Pec Naším prvním obecenstvem, kde si děvčata střihla generálku, byla jedna ze tříd mateřské školy, kterou jsme potkaly na vycházce. Čas rychle utekl a náš třetí den byl za námi. Ve čtvrtek ráno jsme se rychle nazdobily do vánočního a vyrazily směr 4. a 5. třídy, než nám odjedou do divadla. Potom jsme pozvaly třídu 1. a 2. Následovali třeťáčci. A velké finále jsme uspořádaly pro naši projektovou skupinu ze druhého stupně, do které jsme byly zařazeny. Aby ostatním třídám nebylo líto, že nás nepotkaly naživo, poslaly jsme jim videoklip. A jak se slaví úspěch na podiu? Pizzou místo oběda😊 Děkuju Gábi, Eliško, Eli, Teo, Natálko, Bety, Anabelo, Aničko, Verčo, Niki, Anetko a Lindo, že jste mi daly důvěru a chtěly celý týden prožít v pohybu. Vaše pančelka Štěpánka
Výzkum Vltavy a života kolem ní
Náš tým si za cíl vytkl průzkum Vltavy a života kolem ní v současnosti i v minulosti v úseku mezi vranskou přehradou a modřanským jezem. Zaměřili jsme se na stopy po zářijových záplavách, na výskyt invazivních křídlatek, mapování vodních ptáků (objevili jsme 10 druhů) i stop po činnosti bobra (pokácených či nahlodaných stromů jsme nalezli hodně, nejtlustší z nich měl průměr přes 80 cm).
Pomocí čidel PASCO jsme uskutečňovali různá měření vody ve Vltavě, v jejích přítocích i v Modřanských tůních a porovnávali je mezi sebou.
Část z těchto aktivit jsme pojali badatelsky – zformulovali jsme si výzkumné otázky a k nim vytvořili hypotézy, které jsme pak v terénu ověřovali. Často jsme byli překvapeni zjištěnými fakty, hypotézy nám moc nevycházely – to ale nevadí, alespoň jsme se dozvěděli něco nového. Některá fakta jsme porovnávali s výzkumy z předchozích let.
Seznamovali jsme se také s přírodními památkami a rezervacemi, které se nacházely v blízkosti naší trasy i s historií daného území – porovnávali jsme staré fotografie se současným stavem.
Vše jsme ve druhé polovině týdne zpracovávali do velkých nástěnek, do kterých jsme také pomocí QR kódů ukryly aktivity, z kterých se každý může dozvědět další podrobnosti – nástěnky budou vystaveny ve škole, aby se s jejich obsahem mohl každý seznámit. Honza Vrtiška
Starověké Athény
V pondělí jsme zahájili bádání o starověkých Athénách, nejdříve jsme se podívali na mykénské období a sami si zkusili zrekonstruovat možnou podobu tehdejšího paláce na athénské Akropoli. Poté si žáci skrze stolní hru vyzkoušeli, co zažívali ti, kteří se během velké řecké kolonizace, vydali osidlovat nová místa. V úterý se žáci zaobírali antickou filosofii: po krátké dialektické rozcvičce se filosofovalo nad utopickými vizemi, přičemž si sami žáci navrhli vlastní utopické místo. Ve středu jsme se zaměřili částečně na historii Athén do pátého stol. př. n. l. a rovnou si v praxi zkusili, jak athénská demokracie fungovala. Poté jsme se věnovali po vzoru athénské čtvrti Kerameikos keramice a každý žák a žákyně si vyrobili na památku jeden hrnek. Na závěr jsme provedli rituál, abychom zajistili současným deváťákům přízeň bohyně Athény pro nadcházející přijímačky. Karel Zoubek
Záznam z prezentace můžete zhlédnout ZDE.
Projekt VEX GO
Projekt VEX GO se nám, myslím, vydařil. Původním cílem bylo seznámit žáky s novou robotickou stavebnicí VEX GO, vyzkoušet si co nejvíce možností a zprovoznit ji pro další používání během školní výuky. Plánovali jsme začít konstrukcí robotů s mechanickým pohonem, v dalších dnech přidat ovládání přes aplikaci pomocí iPadu a vyzkoušet si naprogramovat roboty pro samostatný pohyb. Žáci byli velmi kreativní a práce se jim od začátku dařila, takže se vše urychlilo a vzniklo mnoho modelů, které jen zlehka vycházely z původních návodů. Při prezentaci jsme předvedli roboty spouštěné spínačem umístěným na robotovi, modely ovládané na dálku pomocí iPadu i roboty naprogramované pomocí aplikace. Martin Caudr
Video záznam můžete zhlédnout ZDE a ZDE.