Předvánoční týden si všechny třídy 1. i 2. stupně užily s projekty, které pro ně připravili paní učitelky, páni učitelé a paní asistentky. Děti se na základě anotací zapsaly tam, kam je srdce táhlo, a v jednotlivých dílnách se tak sešli napříč třídami a ročníky.
Projekty 1.-3. ročník
VEX123
Při projektovém týdny jsme otevřeli brány do fascinujícího světa robotiky s VEX 123. Zkoušeli jsme programování našich vlastních robotických projektů pomocí jednoduchého programování přímo na robotovi, nebo při pokročilém sestavování příkazů na codéru, kterým se robot ovládá. Skupinky si vypracovaly vlastní badatelské desky, do kterých zaznamenávaly všechny poznatky, ke kterým během různých činností přišly. Výstupem byla rozmanitá škála vystoupení od Stardance, po rande dvou robotů i s hudebním doprovodem. Marťa Černohlávková
Video záznam práce s VEXíky ZDE.
Naše město
Děti, které se přihlásily do projektu Naše město, začaly svou práci tím, že si nejdříve nakreslily plán svého vysněného města. Poté se pustily do stavby, kdy využily krabičky, přírodniny a další materiály, aby město skutečně oživily. Pracovaly s obrovským nadšením a precizností, některé dokonce zapomněly na svačinu, jak byly pohlceny svou tvořivou prací. Hotové modely měst děti vystavily do vestibulu školy, aby si je mohli prohlédnout i ostatní žáci. Oceňuji, jak skvěle děti spolupracovaly ve skupinách, vzájemně si pomáhaly a sdílely své nápady. Radka Jánská
Krátký video záznam z tvorby ke zhlédnutí ZDE.
Přežij v divočině
V rámci projektu Přežij v divočině, který propojil týmovou spolupráci, objevování přírody a posilování odvahy, si děti vyzkoušely základy orientace s mapou a kompasem, stavbu přístřešku i poskytování první pomoci. Učily se také poznávat přírodu a využívat její signály, jako je slunce nebo hvězdy, k nalezení správné cesty. Hledali jsme pitnou vodu, jedlé rostliny, stopy civilizace. Projekt byl završen společnou tvorbou plakátů, na kterých děti shrnuly nejdůležitější poznatky o přežití v přírodě. Mirek Smolej
Obnova školního časopisu
Milí čtenáři školního časopisu Vranská vrána,
před vámi je práce dětí 1. až 3. ročníku ze ZŠ Vrané nad Vltavou, které se v rámci projektových dnů (přesněji řečeno během necelých třech dnů) pokusily o sestavení výjimečného vánočního čísla nového školního časopisu. Název časopisu „Vranská vrána“ byl navrhnut a následně odhlasován redakcí. Probrali jsme se několika archivními čísly bývalých školních časopisů Ranec a H-R-NEC a inspirovali se některými z rubrik. Zároveň jsme se také snažili o propojení tradiční práce s prací s digitálními technologiemi – práce s iPady v aplikaci Canva, tvoření QR kódů, focení, přepisování do textového editoru apod. Zkusit si pracovat na přípravě časopisu není lehké a my jsme se do toho pustily s velkým elánem. Doufáme, že se Vám naše práce bude líbit, pobaví vás a třeba i někoho inspiruje.
Krásné Vánoce Vám všem přeje celá redakce. Bára Vavroňová
Časopis v .pdf ke stažení ZDE.
O Vánocích, které nechtěly být
V dílně “O Vánocích, které nechtěly být” si děti vyzkoušely rozmanité metody a techniky dramatické výchovy. Vytvářely živé obrazy, vstupovaly do různých hereckých rolí. Trénovaly výrazy obličeje, postoje těla i jevištní řeč. Kromě divadelních technik děti využívaly k práci iPady. Naučily se snímat QR kód, psát novinový článek, vytvořit a rozmluvit avatara…Moc dětem děkuji za jejich akční přístup! Tereza Šepsová
Rozmluvený avatar ke zhlédnutí ZDE.
Tvoření
Naše skupina prvňáčků, druháku a třeťáků si četla pohádky a povídala si o dárcích a vzájemném obdarovávání. Ve skupinkách si děti nakreslily a výtvarně vyzdobily velké “stromy přání “, na které každý napsal i svoje přání pro rodinu, kamarády… Za odměnu si děti ve skupinkách upekly – neupekly nepečené cukroví – ježky a kokosové salámky. Na vlastnoručně připraveném cukroví si všichni moc pochutnali 😉!! Petra Holubová a Ilona Kadlečková
Projekty 4.-5. ročník
Vánoce v Evropě
Společně jsme v předvánočním čase cestovali po Evropě. Ke vzájemnému seznámení nám pomohlo několik her se jmény. Sdíleli jsme, jak se na Vánoce doma připravujeme a co nám během svátků dělá největší radost. Zjistili jsme, jaké nám chutná cukroví a kdo rozdává vánoční dárky, co je naše rodinné vánoční jídlo. A to byl skvělý začátek pro pátrání, jak to je o Vánocích v jiných zemích Evropy. Zjišťovali jsme informace, vyhledávali v knížkách i encyklopediích, využili jsme i tablety. Vytvořili jsme několik informačních karet, ve kterých můžete najít informace třeba o tom, kdo a kdy nosí dětem vánoční dárky nebo jaká vánoční jídla ochutnáte. Naše práce jsme představili ostatním a možná se někdy o Vánocích vypravíme na cestu po Evropě naživo. Radka Chaloupková
Vánoce v Dánsku
Jak vypadají Vánoce v Dánsku? Nejprve jsme z různých zdrojů zjistili povšechné informace o Dánsku i o vánočních zvycích v této severské zemi. V krátkém videu jsme nahlédli do rodiny dánské školačky, která navštěvuje 4. třídu a podívali se, jak slaví Vánoce dánské děti. Získané informace se nám hodily při výrobě vánočních ozdob, které nechybí téměř na žádném stromečku v dánské rodině. Vyzkoušeli jsme a ochutnali tradiční ovocno – zeleninový salát. Vyrobené ozdobičky, a s nimi i trochu dánské vánoční atmosféry, jsme si odnesli domů. Ivana Hereitová
Neseme vám noviny
Jak vzniká časopis? Děti si na tři dny zahrály na redaktory časopisu. Nejprve vymýšlely, co by takový vánoční časopis mohl obsahovat. Nápadů bylo mnoho: vlastní příběhy, básničky, rozhovory, ankety, křížovky, osmisměrky, komiksy, hádanky, vtipy, módní trendy samozřejmě i reklama. Děti utvořily podle svých přání a zájmů jednotlivé redakce a s chutí se pustily do práce. Vznikl tak pestrý časopis „ Kometa“. Z konečného výsledku po vytištění byly děti nadšené a na své dílo patřičně pyšné. Každá skupina potom ve své třídě časopis hrdě předvedla a svou tvůrčí práci v „redakci“ prezentovala. Vlasta Smetanová
Celý časopis si můžete prohlédnout ZDE.
Vánoční zvyky
Jaké vánoční zvyky u nás máme a proč? Jaké tradice dodržujete doma? Tradice ve světě?
S dětmi jsme si o našich zvycích povídali a hledali informace k vypracování projektu. Děti ve skupinách si vybraly téma, které je nejvíce zaujalo, a poté vypracovaly projekt. Svou práci prezentovaly před třídou a všem se to moc povedlo. Mezi nejoblíbenější zvyky patří pouštění lodiček, krájení jablka a lití olova. To vše jsme i vyzkoušeli a známe význam těchto tradic. Michaela Toulová
Klub divných dětí
Děti se během projektového týdne seznámily se čtyřmi hlavními hrdiny z knihy Klub divných dětí. U každého z nich postupně objevily jeho jedinečnost. Díky metodám a technikám dramatické výchovy, především skrze hru v roli, pak měli všichni možnost vcítit se do jednotlivých postav z knihy, snažit se pochopit jejich chování v určitých situacích, vnímat jejich emoce nebo je jakýmkoliv způsobem podporovali. Nakonec s pomocí ostatních poznali, čím jsou oni sami výjimeční. Klára Dvořáčková