ZÁKLADNÍ ŠKOLA VRANÉ NAD VLTAVOU

Pythagoriada – školní kolo

Koncem října proběhlo v 6. – 9. třídách školní kolo 47. ročníku matematické soutěže PYTHAGORIADA. Na soutěžící čekalo 15 úloh, na jejichž vyřešení měl každý 60 minut. Za každou správně vyřešenou úlohu získal soutěžící 1 bod, pokud se mu podařilo získat 10 a více bodů, stal se úspěšným řešitelem a postoupil do okresního kola. Do tohoto kola se možná dostanou i žáci s nižším počtem bodů, o tom ale rozhoduje okresní komise a v době, kdy píši tento text, ještě její rozhodnutí neznáme.

Soutěžící mohl používat pomocný papír na výpočty a náčrty, nemohl ale používat kalkulačku, ani mobil.

Na každou úlohu byly tedy zhruba 4 minuty a některé z nich byly docela náročné. Zadání úloh bylo inspirováno letními olympijskými hrami v Paříži. Na ukázku uvádím z každého ročníku jednu úlohu:

6. ročník

Linda si dlouhou chvíli krátila kreslením různých obrázků podobných olympijským kruhům. Kruhy leží v jednotlivých patrech na sobě a jsou neprůhledné.

Kolik z celkových 54 částí kruhů bude vybarveno žlutě?
− zelený kruh je vlevo dole a leží v nejvyšším patře
− vpravo nahoře je modrý kruh a leží v nejspodnějším patře
− černý neleží v horní řadě kruhů a je v patře nad žlutým, který se dotýká všech ostatních kruhů
− červený neleží na žádném z kruhů

Žlutě je vybarveno … ploch.

7. ročník

Algebrogram je úloha, kde je úkolem luštitele nahradit písmena v zadání číslicemi tak, aby byla platná uvedená rovnost. Stejná písmena nahrazují stejné číslice, různá písmena různé číslice. Vyřeš algebrogram:

OH · OH = LOH

Pod písmenem L je ukryta číslice …

8. ročník

Kláru zaujalo, že na OH v Paříži před 100 lety získali naši sportovci 9 z 10 medailí v disciplínách sportovní gymnastiky. Připravila proto pro Ondru tuto úlohu o našich medailistech: Závodník, který reprezentoval na kruzích, skončil hůř než ten, který závodil ve šplhu. Robert Pražák byl druhý. Na kruzích nezávodil Bedřich Šupčík. Bohumil Mořkovský závodil v přeskoku. Který z reprezentantů byl olympijským vítězem a ve které disciplíně? Každý reprezentant závodil v jiné disciplíně a umístil se na jiném místě.

Vítězem byl … v disciplíně …

9. ročník

Přestože česká výprava vybojovala jen 5 medailí, získala pěkné umístění v celkovém pořadí národů. Číslo, které toto umístění vyjadřuje, je dělitelem čísla 7 560, obě jeho cifry jsou prvočísla a v jeho prvočíselném rozkladu se vyskytuje jediná číslice. Kolikátí byli Češi v celkovém pořadí národů na LOH Paříž?

Češi v celkovém pořadí národů skončili na … místě.

Úspěšnými řešiteli se v naší škole stali pouze 2 žáci ze 7. B – TOMÁŠ VITÁSEK (11 bodů) a JÁCHYM KRÁL (10 bodů).
GRATULUJEME JIM A DRŽÍME JIM PALCE v okresním kole, které se bude konat v úterý 12. 11. 2024 na ZŠ Rudná.
Některým dalším chybělo k metě 10 bodů jen malinko – zde jsou 3 nejlepší v každém ročníku:

6. ročník

1. – 2.Málek František6. B9
1. – 2.Šmejkal Vojtěch6. A9
3.Ohrisková Adéla6. A8

7. ročník

1.Vitásek Tomáš7. B11
2.Král Jáchym7. B10
3. – 5.Szako Jakub7. B8
3. – 5.Nováková Zuzana7. C8
3. – 5.Vobora Mikuláš7. C8

8. ročník

1.Hnátová Helena8. B9
2.Růžek Mikuláš8. A8
3. – 8.dalších 6 žáků a žákyň6

9. ročník

1.Mareček Jakub9. B9
2.Žemlička Jakub9. B8
3. – 4.Vitásek Michal9. B7
3. – 4.Boček Patrik9. B7

 Honza Vrtiška